Blender preparation: Porovnání verzí

Z Xpl CZ
Přejít na: navigace, hledání
(Zprovoznění XPlane2Blender)
(Shrnutí)
 
(Není zobrazeno 5 mezilehlých verzí od stejného uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
== Blender ==
 
== Blender ==
  
Blender je [https://cs.wikipedia.org/wiki/Multiplatformn%C3%AD_software multiplatformní] 3D modelovací open source program. Multiplatformní znamená, že lze používat na nejpopulárnějších operačních systémech jako GNU/Linux, MAC OS X nebo Microsoft Windows. Open source znamená, že jsou k dispozici zdrojové kódy programu, které mohou být podle potřeby modifikovány. Asi důležitější vlastnost open source je fakt, že program je k dispozici zdarma. Člověk má zafixováno, že věci, které jsou zadarmo, nebývají kvalitní. Blender je důkaz, že to neplatí.
+
Blender je [https://cs.wikipedia.org/wiki/Multiplatformn%C3%AD_software multiplatformní] 3D modelovací open source program. Multiplatformní znamená, že lze používat na nejpopulárnějších operačních systémech jako GNU/Linux, MAC OS X nebo Microsoft Windows. Open source znamená, že jsou k dispozici zdrojové kódy programu, které mohou být podle potřeby modifikovány. Důležitější vlastnost open source je fakt, že program je k dispozici zdarma. Člověk má zafixováno, že věci, které jsou zadarmo, nebývají kvalitní. Blender je důkaz, že to neplatí.
  
 
=== Instalace ===
 
=== Instalace ===
Řádka 18: Řádka 18:
 
** Na GNU/Linux: ~/.blender/2.76/scripts/addons
 
** Na GNU/Linux: ~/.blender/2.76/scripts/addons
 
** U Windows napříkald: C:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.76\scripts\addons
 
** U Windows napříkald: C:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.76\scripts\addons
* Lepší způsob je založit pro rozšiřující moduly novou uživatelskou složku a modul umístit do ní
+
* Alternativně lze založit pro rozšiřující moduly novou uživatelskou složku a modul umístit do ní
** kdekoliv vytvořit složku (třeba ve složce uživatele) a v ní podadresář addons
+
** Kdekoliv vytvořit složku (třeba ve složce uživatele) a v ní podadresář addons
** nastavit cestu ke složce
+
** Nastavit cestu ke složce
*** spustit Blender
+
*** Spustit Blender
*** v menu ''File - User preferences'', na záložce ''File'', kolonka ''Scripts''
+
*** V menu ''File - User preferences'', na záložce ''File'', kolonka ''Scripts''
*** pomocí ikonky ''Open directory'' (za kolonkou) vybrat nový adresář  
+
*** Pomocí ikonky ''Open directory'' (za kolonkou) vybrat nový adresář  
*** uložit nastavení pomocí tlačítka ''Save User Settings''
+
*** Uložit nastavení pomocí tlačítka ''Save User Settings''
 +
* Nyní stačí jen XPL modul aktivovat
 +
** Spustit Blender
 +
** V menu ''File - User preferences'', na záložce ''Add-ons'' (vedle ikony lupy)
 +
** Do kolonky pro vyhledávaní napsat xpl
 +
** Na pravé straně by se měl zobrazit modul Import/Export XPlane
 +
*** Pokud se nezobrazí, tak složka io_xplane2blender je nejspíš ve špatném adresáři
 +
*** Nebo nebyl proveden restart Blender po nastavení/nakopírování adresáře
 +
** Provést aktivaci pomoci zaškrtávátka na řádku s modulem (vedle ikony běžící postavičky)
 +
** Uložit nastavení pomocí tlačítka ''Save User Settings''
 +
* Ověření
 +
** Pokud aktivace proběhla v pořádku, je v menu ''File - Export'' k dispozici ''XPL_Object'' formát
 +
 
 +
== Shrnutí ==
 +
Naučili jsme se, jak nainstalovat Blender a jak zprovoznit modul pro export objektů do X-Plane. Příště se podíváme na [[Komplexní návod na vytvoření budovy pro XPL v Blender|tvorbu jednoduchého domečku]].
  
 
== Odkazy ==
 
== Odkazy ==
 
* [https://github.com/der-On/XPlane2Blender/wiki/docs-3.2x-Installation Oficiální EN návod na rozchození XPL2Blender]
 
* [https://github.com/der-On/XPlane2Blender/wiki/docs-3.2x-Installation Oficiální EN návod na rozchození XPL2Blender]

Aktuální verze z 6. 12. 2015, 00:44

Blender

Blender je multiplatformní 3D modelovací open source program. Multiplatformní znamená, že lze používat na nejpopulárnějších operačních systémech jako GNU/Linux, MAC OS X nebo Microsoft Windows. Open source znamená, že jsou k dispozici zdrojové kódy programu, které mohou být podle potřeby modifikovány. Důležitější vlastnost open source je fakt, že program je k dispozici zdarma. Člověk má zafixováno, že věci, které jsou zadarmo, nebývají kvalitní. Blender je důkaz, že to neplatí.

Instalace

  • v GNU/Linux je instalace snadná, protože Blender bývá ve standardním repozitáři distribuce. Například na ubuntu lze nainstalovat takto:
 apt-get install blender
  • Na systému MS Windows je nejprve potřeba instalační soubor stáhnout z domácí stránky https://www.blender.org/download. Na stránce je k dispozici více variant. Doporučuji 64 bit verzi a formát msi (s průvodcem instalace).
  • Stažený soubor je následně potřeba spustit a aplikaci nainstalovat

Zprovoznění XPlane2Blender

  • Blender umí exportovat do různých formátů, XPL OBJ formát ale není standardně podporován
  • Problém řeší rozšiřující zásuvný modul XPlane2Blender
  • Nejprve je potřeba modul stáhnout. To lze provést na hlavní stránce, kliknutím na tlačítko downlaod ZIP
  • Ve staženém archívu je více souborů. Důležitá je pouze složka io_xplane2blender (v adresáři blender_25).
  • Složku je potřeba umístit do Blender adresáře pro rozšiřující moduly.
    • Na GNU/Linux: ~/.blender/2.76/scripts/addons
    • U Windows napříkald: C:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.76\scripts\addons
  • Alternativně lze založit pro rozšiřující moduly novou uživatelskou složku a modul umístit do ní
    • Kdekoliv vytvořit složku (třeba ve složce uživatele) a v ní podadresář addons
    • Nastavit cestu ke složce
      • Spustit Blender
      • V menu File - User preferences, na záložce File, kolonka Scripts
      • Pomocí ikonky Open directory (za kolonkou) vybrat nový adresář
      • Uložit nastavení pomocí tlačítka Save User Settings
  • Nyní stačí jen XPL modul aktivovat
    • Spustit Blender
    • V menu File - User preferences, na záložce Add-ons (vedle ikony lupy)
    • Do kolonky pro vyhledávaní napsat xpl
    • Na pravé straně by se měl zobrazit modul Import/Export XPlane
      • Pokud se nezobrazí, tak složka io_xplane2blender je nejspíš ve špatném adresáři
      • Nebo nebyl proveden restart Blender po nastavení/nakopírování adresáře
    • Provést aktivaci pomoci zaškrtávátka na řádku s modulem (vedle ikony běžící postavičky)
    • Uložit nastavení pomocí tlačítka Save User Settings
  • Ověření
    • Pokud aktivace proběhla v pořádku, je v menu File - Export k dispozici XPL_Object formát

Shrnutí

Naučili jsme se, jak nainstalovat Blender a jak zprovoznit modul pro export objektů do X-Plane. Příště se podíváme na tvorbu jednoduchého domečku.

Odkazy