Komplexní návod na vytvoření budovy pro XPL v Blender: Porovnání verzí

Z Xpl CZ
Přejít na: navigace, hledání
(Jdeme na to!)
Řádka 95: Řádka 95:
 
Domek je už skoro hotov. Už teď tu krásu vidím :) Potřebujeme přidat střechu. Jak na to?
 
Domek je už skoro hotov. Už teď tu krásu vidím :) Potřebujeme přidat střechu. Jak na to?
 
* Klávesou TAB přepneme režim ''3d view'' z ''Object mode'' do ''Edit mode''
 
* Klávesou TAB přepneme režim ''3d view'' z ''Object mode'' do ''Edit mode''
 
 
[[Soubor:Blender-edit-mode.jpg]]
 
[[Soubor:Blender-edit-mode.jpg]]
 +
* V ''Edit mode'' je možné manipulovat s vrcholy, hranami nebo plochy objektů. Na panelu vybereme režim Ploch
 +
[[Soubor:Blender-vef.jpg]]
  
 
== Chtělo by to obarvit ==
 
== Chtělo by to obarvit ==
  
 
== Jak to dostat do XPL ==
 
== Jak to dostat do XPL ==

Verze z 5. 12. 2015, 18:28

Práce s Blender není těžká, je to radost :) Při prvním spuštění je člověk trochu zmaten. Neví co kde najde, k čemu je to co našel a začátečník nejspíš ani neví, co v tom programu má vlastně dělat. Cílem tohoto návodu je ukázat kompletní postup, jak vytvořit objekt a jak ho dostat do X-Plane. Aby to zvládl i někdo, kdo nikdy objekty nemodeloval. Nejspíš by bylo lepší natočit nějaké video s komentářem než prostý text. Uvidíme, co z toho vznikne :D

Tak jsem to spustil, co teď?

Okno programu je složeno z několika panelů (šedé plochy s tlačítky) různého typu. S každým panelem lze hýbat. Panely lze odstraňovat a přidávat. Uživatel má naprostou svobodu v tom, jak si panely rozmístí a jaké použije. Rozložení panelů na obrazovce lze uložit pod názvem. Pro začátek není potřeba rozložení nijak řešit. Uživatel si vystačí s továrním rozložením. V návodu budeme používat rozložení Default a UV editing.

Rozložení default vypadá takto:

Blender-layer-default.jpg

  • Panel Info (číslo 4)
    • Obsahuje hlavní nabídku a volbu rozložení.
    • Vpravo jsou pak ještě zajímavé informace o scéně, jako například počet vrcholů (Verts) a počet trianglů (Tris). Vesměs jde o informace, jak moc je scéna náročná na výkon.
  • Panel 3D view (číslo 1)
    • Hlavní modelovací panel
    • K panelu patří celá ta plocha pro modelování i ten levý panýlek se záložkami.
    • Za povšimnutí stojí i malá ikona (+) vpravo nahoře, pomocí které lze zobrazit další velice užitečný panýlek
  • Panel Outliner (číslo 2)
    • Přehled objektů ve scéně
  • Panel Properties (číslo 5)
    • Pro nastavování různých parametrů
  • Panel Timeline (číslo 3)
    • Pro animace, vůbec potřebovat nebudeme
    • Pokročilí uživatelé mohou panel zkusit odstranit. Stačí uchopit levým tlačítkem myši levý dolní rožek panelu 3D view a přetáhnout ho přes penel Timeline.

Základy v 3d view

Jsou věci, které by se člověk měl prostě naučit nazpaměť :) Bez znalosti následujícího minima práce s 3d view se asi neobejdeme. Doporučuji si všechny popsané funkce vyzkoušet a osahat. Budou se hodit později.

  • Otáčení scény
    • Umísti kurzor do 3D view a stiskni prostřední tlačítko na myši
    • Pohybem myši se bude scéna otáčet kolem bodu A (aktuálně střed XYZ)
  • Posouvání scény
    • Umísti kurzor do 3D view, stiskni klávesu SHIFT a prostřední tlačítko na myši
    • Pohybem myši se bude scéna horizontálně a vertikálně posouvat
  • Přiblížení/Oddálení se provádí kolečkem na myši

Užitečné klávesové zkratky

  • 1 - pohled zepředu
  • 3 - pohled zprava
  • 7 - pohled shora
  • 9 - otočení pohledu o 180 stupňů (prvý na levý, horní na dolní, ..)
  • 5 - přepíná mezi perspektivou a orto pohledem (orto je potřeba především pro modelování podle předlohy)
  • 2,4,6,8 - natáčení scény po krocích


Pravé tlačítko myši má více využití

  1. Označení objektu (pokud klikneme pravým na objekt, označí se, zvýrazní se)
  2. Posun objektu (pokud stiskneme pravé tlačítko nad objektem a pohneme myší)
  3. Zrušení akce (například pokud posunujeme objekt, kliknutí pravým akci zruší)


S označenými objekty, v našem případě krychle, lze provádět základní operace

  • Rotace - klávesa r
  • Posun - klávesa g
  • Změna velikosti - klávesa s


  • Akci lze zrušit pravým tlačítkem (nebo klávesou Esc)
  • Operace se může aplikovat jen na určitou osu - klávesou x,y,z.
    • Například stisk klávesy x po klávese g způsobí posun vybraného objektu po ose X.
  • Operace se provádí podle posunu myši.
    • Přidržení klávesy SHIFT způsobí jemnější posun
    • Přidržení klávesy CTRL způsobí posun po krocích
  • Operaci lze provést i parametricky zapsáním hodnoty
    • Například stisk sekvence kláves g, x, 0.1, enter způsobí posun vybraného objektu po ose X o 10 cm

Jdeme na to!

Dejme tomu, že chceme vytvořit domek se stanovou střechou. Domek by mohl mít stěny o délce 5 metrů, výšku tak 3 metry a výšku střechy 2m.

  • Aktuálně máme ve scéně jakousi šedou krychli ve středu souřadnicového systému X,Y,Z. Krychle je dobrý základ dá se říct pro všechny objekty.
  • Nejprve si přepneme zobrazované jednotky na metry. V Properties panelu vybereme záložku Scene a nastavíme jednotky na Metrics

Blender-metric.jpg

Ze scény odstraníme zbytečné objekty - kameru a osvětlení

  • Na Outliner panelu vybereme levým tlačítkem položku a následně pravým tlačítkem zvolíme volbu Delete ze zobrazeného menu

Nyní potřebujeme upravit rozměry krychle na rozměry domečku.

  • Vybereme krychli (pravým tlačítkem)
  • Zobrazíme si pomocný panýlek ukrytý pod ikonou (+)
  • V panelu změníme dimmension vybraného objektu na X=5, Y=5 a Z=3

Blender-dimension.jpg


TIP: Nezapomeňte si vaši práci průběžně po každém úspěchu ukládat. Na začátku se velice často stává, že se člověk dokliká někam kam nechtěl :) Do souboru se ukládá i například rozložení panelů, takže načtení zálohy může fakt pomoci :)


Domek je už skoro hotov. Už teď tu krásu vidím :) Potřebujeme přidat střechu. Jak na to?

  • Klávesou TAB přepneme režim 3d view z Object mode do Edit mode

Blender-edit-mode.jpg

  • V Edit mode je možné manipulovat s vrcholy, hranami nebo plochy objektů. Na panelu vybereme režim Ploch

Blender-vef.jpg

Chtělo by to obarvit

Jak to dostat do XPL